fredag 11. februar 2011

Kjærlighetsbrev fra en svunnen tid :-)

Etter at bestemor døde for et par år siden, var det MYE å gå igjennom..
Mange ting ble lagt i kasser, for at jeg senere skulle gå igjennom det.
Her en kveld fant jeg en liten boks med gamle kjærlighetsbrev:-)
Nyskjerrig som jeg er, så har jeg hatt ett par timer med lesing,
i ting som nok ikke var ment for mine øyne, hehe..
Bare se her: Dette er bare noen av de!


Her er det brev fra 1941 til 1945...
Fra hun gikk på skole på Halsa, fra Smøla og til hun kom hit til Tomrefjorden!
Det var sikkert vanskelig å holde kjærligheten varm, slik som tidene
var den gangen...Vanskeligere og mer tungvindt og reise, og ikke minst
midt under krigens dager.
Det er morsomt å lese, og gir tid for ettertanke. Vi trodde jo kanskje
at våre besteforeldres oppvekst var så mye annerledes enn vårs, men
der tar nok mange av oss feil :-)
Her leser jeg om fester, danser og litt slarv om bekjente..
 Jeg trakk mang en gang på smilebåndet under
lesing, men synest synd i mannen som trofast år etter år sendte brev
og lengtet etter henne...
Her ligger også brev som hun har skrevet til han, som han sikkert har
returnert sammen med bilder av henne i skuffelsen av å bli sviktet.
For i 1945 traff hun min bestefar her inni i Tomrefjorden og forlovet seg med han.

Jeg er glad jeg har brent opp mine kjærlighetsbrev ;-)
Det er ikke alt mine etterkommere trenger å vite , hehe

3 kommentarer:

  1. Spennende med slike funn! Og som du sier; slikt gir tid for ettertanke.

    Vel, jeg har noen liggende... Kanskje det er best å brenne de? Snarest mulig! Det er meldt kaldere vær i helgen, så kanskje jeg fyrer opp og blir varm av gamle kjærlighetsbrev. Ennå en gang ;-)

    God helg Siw!

    SvarSlett
  2. Hehe,,,
    Ja, det var rette måten å si det på Randi :-)
    God helg til deg også :-)

    SvarSlett
  3. Bodde ei stund vegg i vegg med Ruth ....var også formann i Malerklubben den første tida og holdt malerkurs sammen med henne på skolen.
    Ei flott dame !! Spennende å lese gamle kjærlighetsbrev, da !
    Ha ei fin helg, Siw !

    SvarSlett